Krachtig anders leren | met de Kernvisie methode

 


Banner Adiona

Tijmen heeft deze week Cito spelling afgemaakt en is van een E5 in januari naar een B2 score nu gegaan!!!! Hij gelooft weer in zichzelf en laat nu veel meer zien wat hij in zich heeft.

Moeder: R. slaat rap de woordbeelden op, op dit moment en sta er van te kijken wat een sprongen hij maakt. Ik ben erg blij dat dit mijn pad gekruist is en dat mijn zoontje verder komt.

Moeder: Wat mij opvalt; we hebben nu op een positieve manier kunnen oefenen, er was geen strijd meer.

Het alfabet staat gewoon helemaal goed in dr hoofd. Heeft ze ‘t sinds vrijdag niet meer gezien. Ze draait geen letter meer om. Ik vind het verbazingwekkend!
Leuk ook zoals je het samen met haar doet!

C. heeft de resultaten terug van het 1ste dictee volgens de Kernvisiemethode ingeoefend: … 0 fouten!

Beste Wim,
Wij hebben een blije Manon mee naar huis genomen!
Wat mooi om te zien.

Jongetje (9 jaar):
Vol trots: “Ik was de beste van de klas met spelling”

Moeder:
“Ik wil nog even vertellen dat ik zie dat onze zoon trots is op zichzelf en dat hij niet meer (of snel# boos wordt en dat hij zijn werk makkelijker vindt worden. Hij was dan ook erg trots op zijn rapport.”

Meisje #10 jaar):
“Ik heb een toets van de hoofdsteden gedaan en ik heb een tien plus gehaald!!!
Tof hé!!!”

Ouder:
“Onze zoon heeft het heel leuk gevonden gisteren. Het ging ook als een speer. Ik heb het idee dat de knop nu werkelijk om is bij hem.”

Ouder:
“Beste Wim.
Bedankt, we gaan ermee aan de gang!
We zijn net weer klaar met woordjes en de lange en de kort regel werkt echt!!
Wij zijn zo blij!!”

Meisje (12 jaar):
“Op school gaat het veel beter als eerst. Ik haal veel betere cijfers en ik ben beter in spelling en taal. Na de zomer ga ik naar het voortgezet onderwijs. Mavo/Havo. Het was altijd gezellig bij u.”

Jongen (8 jaar):
“Op school gaat het goed. Ik ga naar groep5! en de juffen gaan mee naar groep5 dat is leuk he? Ze zijn heel blij dat ik naar je toe ben gegaan. Je lijkt wel een goochelaar. Ik ga nu vakantie vieren, jij ook? Prettige vakantie.”

Meisje (8 jaar):
“Ik heb nu het alfabet goed in mijn hoofd staan. Ik maak minder fouten en vind het leuker om te lezen.”

Jongen (9 jaar):
“Alles rent in mijn hoofd”, zei hij altijd. Lezen was AVI-niveau 0. Tafels gingen niet. Hij had faalangst en zei dat hij niets goed kon. Al na de eerste behandeling werd het rustig in zijn hoofd, begon hij fout geschreven woorden goed te schrijven en begon hij de achterstand met lezen in te lopen. In de derde sessie heeft hij zijn persoonlijke kracht ontwikkeld. Je moet hem zien lopen op het schoolplein. Hij is zo fantastisch veranderd.

Coaching kinderen

Ik ben Wim Bouman, kindercoach, auteur en trainer van coaches. Ik help kinderen, die leerproblemen hebben naar een andere leerstrategie, waardoor zij weer mee kunnen komen op school.

Elke dag weer, ontvang ik e-mails en telefoontjes van ongeruste ouders, die zien dat hun kinderen leerproblemen hebben. Deze problemen laten zich zien als automatiseringsproblemen, leesproblemen, spellingproblemen en rekenproblemen, ook wel genoemd in termen als:

De gevolgen hiervan zijn niet te onderschatten; concentratie stoornissen, faalangst en belemmerende overtuigingen ( “ik kan het toch niet”,”ik ben dom”). Maar ook angsten, fobieën, slecht slapen, bang zijn in het donker, bedplassen en niet naar school willen of durven e.d.
Vaak geeft de school aan, dat een kind “het” niet kan, terwijl u zelf ziet en merkt dat uw kind behoorlijk slim is. Wat is hier nu aan de hand?
Deze kinderen hebben een ding gemeen; zij hebben een voorkeur om met hun rechter hersenhelft te denken. Dit betekent dat zij visueel en kinesthetisch (gevoelsmatig) zijn ingesteld. Dit is een activiteit vanuit de rechter hersenhelft. Juist deze groep kinderen denken in beelden en niet in woorden en zij associëren heel sterk met wat zij visueel en gevoelsmatig waarnemen, hierdoor worden zij nog al eens als ‘afwezig’ of ‘afgeleid’ betiteld.
Deze kinderen automatiseren niet zoals school hen dat leert; School zegt, wanneer je het maar vaak genoeg herhaalt, het vanzelf in je lange termijngeheugen komt. Door de verschillende gedachtestromen en associaties wordt dit automatiseringsproces verstoord.

Hoe komt dit nou?

Wij hebben globaal gezien, twee hersenhelften; een linker- en een rechterhersenhelft. In de linkerhersenhelft vindt de logica plaats (letters, woorden, cijfers, volgordes en analyses). In de rechterhersenhelft zitten alle zaken die wij nodig hebben om praktisch bezig te kunnen zijn (ruimtelijk inzicht, overzicht, dimensie, verbeelding, emotie, gevoel, ritme en muziek en kleurherkenning). Zo zijn er mensen met een linksgeoriënteerde leerstijl en mensen met een rechtsgeoriënteerde leerstijl.

Bij de linksgeoriënteerde leerstijl leert men stapje voor stapje naar de oplossing. Bij de rechtgeoriënteerde leerstijl gaat men direct een poging doen om tot de oplossing te komen en kijkt dan of men het goed heeft gedaan.
Op school willen we kinderen door middel van een spellingsregel laten beredeneren hoe een woord geschreven moet worden en op deze wijze een woordbeeld laten creëren. De rechtsgeoriënteerde denker haakt halverwege af bij deze uitleg. Hij wil direct naar het woordbeeld. De Kernvisie methode stelt het kind in staat om dit woordbeeld direct in het lange termijngeheugen te plaatsen en blijvend te reproduceren. Het einddoel, het woordbeeld is bereikt, omdat dit aansluit op zijn leerstijl.

Het coachingtraject

Na het (gratis) intakegesprek, volgen 6 á 8 coaching sessies, waarin uw kind de technieken rondom de Kernvisie methode zichzelf eigen maakt. Tussen de consulten liggen steeds drie weken, zodat uw kind de gelegenheid heeft om het geleerde zichzelf eigen te maken. Daarbij heeft het u, als begeleider, nodig. Het eerste consult start met een intake van een half uur. Kunnen wij vaststellen dat hier veel resultaat te behalen valt, dan plakken wij er direct een uur aanvast. Na het eerste consult gaat uw kind met de basis methodiek naar huis, zodat het zelf kan ontdekken dat het op deze wijze wel gaat lukken. Vervolgens worden in de volgende consulten weer nieuwe elementen aangereikt. Doordat de resultaten direct zichtbaar zijn werkt dit sterk op de motivatie van uw kind.

Wat kan er aan de orde komen?

De Praktijk
In de coachingpraktijk werk ik samen met Karen Dijkstra. Karen is orthopedagoge en heeft zich gespecialiseerd in de Kernvisie methode.
Op de donderdag voert zij de praktijk.

De Kernvisie methode in beeld

Meer informatie

Wilt u meer informatie over onze werkwijze ontvangen? Vul dan het aanvraagformulier in en u krijgt een uitgebreid document per email toegestuurd.

Studiedagen

Voor scholen kunnen wij een studiedag verzorgen. Klik hier voor meer informatie.